onsdag 13 april 2011

upg10

1.   Exempel på några viktiga kontakter för ett företag är banken, skatteverket, kunder, konkurrenter, försäkringsbolag och leverantörer.

2.   Krav som personalen kan ha på företaget som de är anställda i är att de känner trygghet, att de får bra löner och att det är en bra arbetsmiljö.

3 .  Krav som företaget kan ha på sina leverantörer är att de levererar varorna i tid och att de ger god service till ett bra pris.

4.   Momsen på livsmedel är 12%.

5.   Exempel på tjänster och varor som inte har moms är sjukvård, tandvård, social omsorg samt ränta och vissa bank- och försäkringtjänster.

6.   Det är privatkonsumenterna som till slut får stå för momsen.

7.   De som är bokföringskyldiga är de som driver en verksamhet, företag eller privatpersoner eller där man säljer varor eller tjänster.

8.   En verifikation är beviset för att händelsen har ägt rum och det kan t ex vara en faktura eller ett kvitto.

9.   Företaget ska deklarera för att Skatteverket ska kunna fastställa företagets skatt.

10. F-skattebeviset visar kunderna att de inte behöver dra skatt eller betala arbetsgivaravgift när det köper tjänster från företaget.

11. Svarta pengar får man nära man utför ett arbete eller tar betalt, men inte deklarerar intäkten och betalar skatt för den.

12. Affärsetik är när man visar god etik i affärssammanhang som t ex att man lämnar riktig information om sitt företag och om de produkter man säljer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar